mandag den 14. januar 2013

Total afslapning og cykelauktion

Denne weekend har budt på lige nøjagtigt det vi havde lyst til ... ingen planer og ingen aftaler. Hvor er det bare skønt, at man, en gang imellem, kan planlægge at skulle have en weekend hvor man ikke skal noget, ud over det man lige her og nu føler en lyst for.

Det er så ikke helt rigtigt. Jeg havde aftalt med min mor, at vi skulle på politiets cykelauktion på Sjælsmark Kaserne. Min mor vil meget gerne have en racercykel. En let en, så hun kan cykle de 30 km på arbejde hun nu engang har. Jeg ville gerne se om jeg kunne finde en cykel til Mark. For, nu flere år siden, fik han stjålet sin cykel, og han har aldrig fået købt sig en ny. Han låner min når jeg har bilen, og han skal hente/aflevere Lauritz. Men han har så også enkelte gange, glemt at sætte min cykelnøgle tilbage i mit nøglebundt. Så nu må det være på tide at han får sin egen cykel. Vi har endda cykelstolen til Lauritz.

Jeg har aldrig været på cykelauktion før, men har hørt at man kan være heldig og gøre et godt kup til meget billige penge.

Selve auktionen startede kl 10, men der var syn fra kl 9:15, så der mødte vi op, sammen med alle de andre, så vi kunne se cyklerne, og løfte lidt på dem osv. De skulle jo helst ikke være for tunge og alt for ødelagte, for så kan det jo være lige meget.

De cykler vi havde kig på var heldigvis lidt nede på listen, over de cykler der først blev auktioneret væk. Så vi kunne lige se hvordan de andre garvede bød og i hvilket prisleje vi havde med at gøre. Lad mig sige det sådan...det kan virkelig godt betale sig at tage på politiets cykelauktion. Den dyreste cykel var en el-cykel, hvor vi blev oplyst om en ny pris på 28.000 kr. Den blev solgt for 1.800 kr. og flere flotte racercykler, til et sted mellem 1.000-1.800 kr. Ja, jeg ved at jeg ikke har forstand på cykler, men nogle af dem lignede at de har kostet en formue da de er blevet købt hos forhandleren. Mikrotynde dæk, vejede en fjer, mange gear og diverse monteret cykeludstyr.

Jeg fandt en cykel til Mark. En racer af mærket Nishiki, med 7 gear og alu-stel. Noget brugt, men til den nette sum af 400 kr. Og taget i betragtning, at det er meningen at han bare skal kunne aflevere og hente Lauritz og den ikke er til de lange cykeludflugter, jamen så er den lige i øjet. Så nu skal cykelstolen bare sættes på. Men det har simpelthen været for koldt til at mine fingre har kunne skrue selv den mindste skrue fast i noget. Så vi venter lige på et par plus grader.

Lørdag eftermiddag og aften hyggede vi med billedlotteri og huskespil i køkkenet. Lauritz er også helt vild med sit Barbapapa puslespil han fik i julegave, så det lavede vi også nogle gange.

Søndag fik Mark lov til at sove længe, da han havde siddet oppe hele natten og set Amerikansk football. Lauritz og jeg spiste dejlig morgenmad og så syntes Lauritz at han skulle cykle over til mormor og morfar, så det gjorde vi. Eller det vil sige. Jeg tog barnevognen med og Lauritz på sin løbecykel ved siden af. Der er alligevel godt 2 km, så det er lidt vej for de små korte ben at skulle løbe så langt. Og ganske rigtigt. Vi nåede ned til vuggestuen, hvilket er over halvvejen, og så ville de små ben ikke mere. Så op i barnevognen og hvile futterne, og cyklen blev lagt i kurven.

Hjemme hos mormor og morfar var der dømt søndags-hygge og den var vi med på. Hygge, lej og Cars. En lur til Lauritz og benene op for os.

Siden 1. januar har Lauritz jo sovet uden siden på sengen og vi har hver aften undret os over, at han ikke at stået ud af sengen og kommet ind til os. Som i overhovedet. Men vi har vidst undret os lidt for meget, for det er i hvert fald slut nu.

Jeg har været fuldstændig færdig af grin flere gange her til aften, og det er jo ikke særlig godt, når man prøvet at få overbevist sin søn, om at han skal blive i sin seng, og at han altså skal sjove, som i nu.

Han "legede" fange-leg med Mark rundt om sofabordet. Og han kom ud af sit værelse 20 gange med lille bedrøvet ansigt for så to sekunder efter at se op på en med et kæmpe grin og drillende øjne. En rigtig luskebuks. Fandt ham to gange inde i vores seng, med en håndfuld sutter og Peter Plys. En gang ved siden af vores seng hvor Peter Plys hjalp ham med at trykke på kapperne til at elevere hovedgærdet. Og flere gange på vej ud i køkkenet, hvor han vendte om og løb ind i sin seng igen...alle gange igen med Peter Plys under armen. Jeg er sikker på at det er Peter Plys der får ham til det. Han er nemlig liiige kommet med i seng, og da det var den hvide plysbjørn han sov med, der blev han i sin seng.

Imorgen skal og må vi ikke grine...det er simpelhent ikke godt. Hvordan skal man kunne overbevise sin søn om at det ikke er en leg, men ramme alvor, når man står og ligner en flækket træsko, med tårerne trillende ned af kinderne. Ikke særlig troværdig man så fremstår.

We live and we learn...

Nå...Har lige været inde og se til ham. Hans seng var fyldt med bøger, så blev nød til at spørge om Mark havde givet ham alle de børger med i seng. Men det havde han selvfølgelig ikke...en ja, vi læser jo også når vi går i seng...den lille odder. Kan man andet end elske ham.












Ingen kommentarer:

Send en kommentar