mandag den 12. januar 2015

At vinde garn

Det er ikke en konkurrence. Jeg har ikke deltaget i en konkurrence og vundet garn. Nej, jeg har vindet garn.

Altså. Man lære noget nyt (næste) hver dag, og mit nye var så at vinde garn.

Jeg har flere gange, mange gange, "rullet" garn op til eller tilbage til en nøgle, og har aldrig tænkt over, at det kunne gøre på flere måder, end jeg gjorde. Jeg lærte noget nyt. Og man kan ligefrem købe en garnvinde og en vindestok til at lave de fineste garnnøgler.

Jeg har dog hverken en garnvinde eller en vindestok, men da jeg så, hvordan man kunne lave disse smarte garnnøgler, hvor man kan tage tråden fra midten og ikke "udefra" så nøglen hele tiden triller. Jamen, så skulle jeg helt klart vinde mit garn.

Jeg kunne godt gøre det på min tommelfinger, men med en baby hjemme (hvilket jo er klart når man nu ER på barsel) så kunne jeg jo ikke lige være helt sikker på, at hun nu også lige syntes at hun skulle tage sig en lang lur, bare fordi at jeg skulle vinde garn. Så tænke tænke...hvad havde jeg som jeg kunne vinde garn på, som jeg kunne lægge fra mig hvis hun vågnede, og hvor garnet samtidig var nemt at vinde på og få den færdige nøgle af. Hullet i midten skulle jo også helst være den rigtige størrelse. Hvad det så end er. Et piskeris blev det til.

Første nøgle. Jeg startede med at have garnet på fødderne...det gik ikke så godt. Mine fødder ville ikke rigtig hjælpe til, med at få garnet til at falde fint og nemt af, så jeg kunne rulle det op. Så jeg lagde garnet fint på gulvet. Ak ak...en kæmpe uldtot endte jeg med. Det tog mig en halv krig, at løse den store filter knude jeg havde fået lavet.

Anden nøgle. Så måtte det blive det stolens tur. Det gik meget bedre, men stadig i et roligt tempo, dog uden en stor uldtot som ved første nøgle. Men Mathildas middagslur var brugt, så da Mark kom hjem og ungerne var lagt i seng, blev aftenen brugt på samarbejde. Han holdt garnet og jeg rullede det omkring piskerisets håndtag.

Det blev til 4 fine garnnøgler. Jeg er SÅ stolt, så det kan vi godt gøre igen. Dog med lån af Marks hænder og samarbejde. Det tog ingen tid med de to sidste to nøgler.

Jeg fandt den gode beskrivelse og video på bloggen PaaPinden.dk. Du kan også få hjælp her.

Det var garnet, fra Isager, til først strikkeprojekt for 12 months of knitting, Cille-bluse, det skulle vindes til garnnøgler. Så nu er jeg klar.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar